Αύριο το πρωί στις 9:30 αναμένεται να πραγματοποιηθεί συνέντευξη Τύπου του υπουργού Εθνικής Άμυνας, Πάνου Καμμένου, τις ελληνοτουρκικές σχέσεις να βρίσκονται στο επίκεντρο από τις συνεχιζόμενες επιθέσεις της Άγκυρας.

Δύο ημέρες μετά το ΚΥΣΕΑ, το οποίο αποφάσισε τελικά μόνο για την αναβάθμιση των C-27 και όχι για τα F-16, αναμένεται να αναφερθεί επίσης για τα όσα συζητήθηκαν στο ΚΥΣΕΑ και κυρίως να διευκρινίσει τι ισχύει τελικά με την ενοικίαση των γαλλικών φρεγατών αλλά και την μη λήψη απόφασης για την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16.

Η συνέντευξη θα δοθεί στην αίθουσα «Ιωάννης Καποδίστριας» του υπ. Εθνικής Αμυνας και σε αυτή θα παραβρίσκεται η ηγεσία του στρατού, αλλά δεν είναι ακόμη γνωστό αν θα παραβρίσκεται ο αναπληρωτής υπουργός Αμυνας Φώτης Κουβέλης ο οποίος πρώτος, δημοσίως, επιβεβαίωσε ότι επίκειται συμφωνία για την ενοικίαση φρεγατών από τη Γαλλία. Η απουσία Φώτη Κουβέλη, εφόσον επιβεβαιωθεί, μπορεί να είναι ένα τυχαίο γεγονός, καθότι η πρόσκληση για την συνέντευξη Τύπου είναι από τον υπουργό, αλλά μπορεί και να σηματοδοτεί και ένα χάσμα στις σχέσεις των δύο ανδρών.

Γιατί δεν ελήφθη απόφαση για τα F-16

Τα οικονομικά της χώρας φαίνεται ότι ήταν ο κύριος λόγος για τον οποίο καθυστέρησε η λήψη απόφασης για τον εκσυγχρονισμό των F16, η οποία αν και αναμενόταν, δεν ελήφθη στην τρίωρη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ.

Στο Μέγαρο Μαξίμου τήρησαν σιγήν ιχθύος για τα όσα συζητήθηκαν στη συνεδρίαση, ενώ με μια «δωρική» ανακοίνωση που βγήκε αργά το βράδυ, έγινε γνωστό ότι αν και συζητήθηκε το θέμα των F16, ελήφθησαν αποφάσεις για τον οπλισμό των μέσω μεταφορικών αεροσκαφών C27 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία.

Με δεδομένη πάντως την επιχειρησιακή ανάγκη για την αναβάθμιση του στόλου των μαχητικών που έχουν ζητήσει οι επιτελείς αλλά και την κατανόηση και της αντιπολίτευσης ως προς την επιχειρησιακή ανάγκη η λογική εξήγηση της αναβολής απόφασης οδηγεί στην ανάγκη για δεύτερη ματιά στο οικονομικό σκέλος της υπόθεσης.

Οι απαιτούμενοι πόροι και η ανάγκη να έρθει πιο κοντά το ύψος της δαπάνης με το ποσό του 1,1 δις ευρώ , που είχε ανακοινωθεί ότι θα κοστίσει εκσυγχρονισμός των F16, μοιάζουν να είναι οι κύριοι λόγοι που οδηγούν στο να ληφθεί κυριολεκτικά στις «καθυστερήσεις» η απόφαση.

Η Lockheed Martin έχει δώσει χρονικό όριο στο υπουργείο άμυνας την 30ή Απριλίου για την επικύρωση της συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας –ΗΠΑ για την αναβάθμιση 85 αεροσκαφών F16 της Πολεμικής μας Αεροπορίας, στην οποία συμφώνησαν κατ’ αρχήν οι Αλέξης Τσίπρας και Ντόναλντ Τραμπ, το περασμένο Φθινόπωρο.

Ωστόσο η Ελλάδα των μνημονίων, απέχει πολύ από την πραγματικότητα της προηγούμενης δεκαετίας που αγοραζόταν σχεδόν ο,τιδήποτε πετούσε ή έπλεε ανεξάρτητα από το αν κάλυπτε ή όχι τις ανάγκες των ενόπλων δυνάμεων.

Η ελληνική πλευρά, με δεδομένη την δεινή κατάσταση των οικονομικών της (αλλά και την εποπτεία της οικονομίας), αναζητά και αναμένεται άμεσα να διαμορφώσει εναλλακτική παραμετροποίηση της συγκεκριμένης δαπάνης, προκειμένου να είναι σε θέση να καταβάλλει τα χρήματα.

Ενδεχομένως, οι ελληνικές δυσκολίες ρευστότητας να οδηγήσουν σε ένα νέο «παζάρι» των δύο πλευρών αν και κατεβλήθησαν πολύμηνες προσπάθειες και διαπραγματεύσεις προκειμένου να οδηγηθεί η διαπραγμάτευση σε ένα ποσό 230 εκ.€ πάνω από το 1,1 δις που είχε τελικά ανακοινώσει η κυβέρνηση ότι θα κοστίσει ο εκσυγχρονισμός.

Όσο για τα αντισταθμιστικά οφέλη που ισούνται με το 10% της δαπάνης, ο Τσίπρας τα έκοψε νωρίς (πλην εκείνων της ΕΑΒ) για να μην μπλέξει σε πρακτικές και αντισταθμιστικές και «αθέμιτες» που «άνθισαν» επί Τσοχατζόπουλου και Παπαντωνίου στο ΥΕΘΑ.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ